[ LOGIN VOOR KLANTEN ]



The AdminCompany, OndernemingsBegeleider

De haas en het krimpende gat!

25-06-2013

Er was eens een ondernemende haas die al jaren succesvol een installatie-bedrijf exploiteerde. In tegenstelling van wat in de grote mensenwereld wordt gedacht, zijn hazen tot meer in staat, dan alleen maar paaseieren produceren.

De haas mocht in het complete sprookjesbos en het nabijgelegen dorp met bijhorend kasteel opdraven voor alle mogelijke klussen. Of er een terras opnieuw van voegen voorzien moest worden, of er ventilatie in de badkamer moest geïnstalleerd worden dan wel een nieuwe regenpijp moest gemonteerd worden, de haas was van de partij. En hij deed zijn werk ook uitzonderlijk goed. Zo mocht hij uiteindelijke overal zijn handige diensten leveren.

En dat leverde elke maand uiteraard ook de nodige uitgaande rekeningen op. Zo lijkt het erop dat het sprookje al afgelopen is, nog voor het goed en wel begonnen is. Maar wees gerust, het slechte nieuws moet nog komen. Geen boze heks, maar wel de grote rekenaar van de haas kwam met een onthutsende boodschap. Hij had een rare evolutie gezien. Hoe meer rekeningen de haas uitschreef, hoe kleiner de overschot tegenover de inkomende rekeningen overbleef. In gewone mensentaal zou een accountant met een uitgestreken gezicht melden dat de winst achteruit loopt.

De haas, van natuur zeker niet lui, zonk langzaam maar zeker de moed in de schoenen. Hij was dan wel goed in monteren, maar zeker niet goed in het papieren werk. En hij wist echt niet waar eerst beginnen, om het probleem aan te pakken. De grote rekenaar, die voelde zich ook niet geroepen om te gaan graven in de rekeningen van de haas. Hij vond het van zichzelf al meer dan knap genoeg, dat hij de teruglopende winst had gesignaleerd. Op een dag stond de nar van het sprookjesbos bij de haas op de stoep. Er was een probleem met zijn hoge hoed die hij voor zijn verdwijntruc gebruikte. Een scharnier was gebroken. Of de haas dit even acuut wilde repareren.

Ondertussen vertelde de nar vol lof over de prinses van het kasteel. Zij had hem geholpen om zijn rekeningen te ordenen en zijn schuldeisers allemaal gelukkig te maken. De haas die nu ook weer niet van gisteren was, vroeg de nar om de nieuwe scharnier uit te proberen door de prinses via de hoge hoed naar zijn atelier te halen. De nar liet het zich geen tweede keer vragen en oeps, de prinses stond opeens naast de haas en de nar. Noch voor de nar de kans had haar naar haar torenkamer terug te sturen, trok de haas de prinses aan de mouw. “Prinses”, pruilde hij, “ik heb een probleem”. En de prinses smolt voor de grote vragende ogen van de haas. Die vertelde zijn probleem.

“Laat eens kijken”, zei de prinses. “Waarmee maak jij je rekeningen?” “Wel, met dit voorgevormd paneel op mijn telraam”, zei de haas. “En haas, hoe oud is dat voorgevormd paneel?”, vroeg de prinses. De haas krabde achter zijn grote oren. Ja, hoe oud? “Al jaren prinses”, moest hij toegeven. “Goed”, zei de prinses. “Hoeveel goudstukken reken je voor een uurtje werk?” “Vijftig”, riep de haas. De prinses wees op de hoed van de nar: “En hoeveel reken je voor die scharnier?” “25 goudstukken”, galmde de haas. “Juist”, zei de prinses. “Mag ik eens de factuur zien van de firma die je die scharnier verkocht heeft?” De haas diepte de rekening van de smid op.

En wat bleek? De scharnier kostte tien jaar geleden 25 goudstukken, maar vandaag rekende de smid voor diezelfde scharnier 32 goudstukken. Een niet onaardig verschil. “Ziezo”, zei de prinses, “daar verdwijnen al je hardwerkende uurtjes aan op. Je klanten zullen wel gelukkig geweest zijn. Zo goedkoop worden ze nergens geholpen.” De prinses controleerde elke aankoopfactuur en vergeleek deze met het voorgevormd paneel van het telraam. En ze paste verschillende prijzen aan.

De haas werd dan misschien wel iets duurder, maar hij hield aan het eind van de maand eindelijk genoeg over. De prinses beloofde hem ieder jaar eens langs te komen om het paneel van het telraam aan de nieuwe prijzen aan te passen. En zo was iedereen gelukkig. De haas, omdat zijn probleem opgelost was. De nar, omdat hij voor de tip van de prinses de scharnier van de haas cadeau kreeg. De prinses, omdat de Haas in ruil voor haar advies gratis haar verwarming kwam nakijken…